Followers

Sunday, November 21, 2010

Asal - usul Kewujudan Nama Mapley :: Chapter 26

Ape yg ada dengan mapley? Bagi sesape yg selalu g mapley mesti ianya menjadi pilihan destinasi yg terakhir apabila kelaparan pada tgh mlm. Itu pn kalo cafe kolej dah tutup. Mapley lah penyelamat sbb dia bukak 24 jam tiap hari. Sebenarnya ada sejarah tentang kemunculan perkataan "mapley" nie. Nak tau ape sejarahnya? mari sama2 kita lihat. Klik read more utk mengetahuinya...jeng3....



Mapley yg wujud di seksyen 17 Petaling Jaya merupakan mapley yg menjadi tumpuan bagi pelajar UM yg kebulur di tgh mlm terutama dekat2 nk exam nie. Sebut je mapley, 1 kolej nk kirim beli nasik lemak RM 2 telur mata. Tapi awas! Jgn bgtau bdk pmpn..nanti penuh la bakul moto korg bwk nasi lemak org kirim.

Sejarahnya bermula sejak penubuhan mapley pada tahun 80-an. Masa tu mamak yg bukak restoran kt situ hanya memakai kain pelikat sewaktu berniaga. Kalo dah 24 jam pakai kain pelikat je mesti la bepeluh celah kangkang tuh. Ditambah lagi dgn hutan amazon yg ade kt celah 2. Siap melekit2 lagi (bluekkk). Bila dah gatal2 celah tu, tgn pn mule la menggaru2 sambil mengoyang2kan 'adek' dlm kain tu.

Dtg plak student2 pada zaman tu, dorg ape lg..dok kutuk la mamak tu 'maen pelir' (maaf entri lucah). Dah tiap2 hari g mkn kt sane, tiap2 hari la dok kutuk mamak tuh.

Then bila time malam, membe tanya nk g mane..die jwb nk g maen pelir..maen pelir??
Lama kelamaan perkataan baku tadi diinovasikan dgn perkataan kelate + bahasa inggeris...mule2...maenplir...menplir..maplir..lama2 jd..mapley....haaa! Mcm tu la perkataan Mapley wujud!

Ak pn xpasti kisah ini benar atau tidak..sumber ak dapat dari student batch 80-an tersebut sendiri...^^

Amacam? Masih berselera nk g "mapley"??? Anyone? Gurls?

Kami masih berselera...^^ Nyum3..>.< p/s: skrng mamak mapley ske panggil org masuk kedai dorg sambil jerit2..haaa!! kawan lama!! mari mari kawan lama!!! (1st time dtg mapley ak trauma sebulan -_-")

2 comments:

mRa amira said...

menyesal bace entry nih!
>.<

nak g citu nak makan nasi lemak jugak!! xkire!!
XP

abubakarabbam said...

selak jngn x selak.....hahaha