Followers

Sunday, February 6, 2011

Mengapa Wanita Menangis Sewaktu Akad Nikah :: Chapter 100

       Terdetik nk menulis kisah ini tatkala rumate ak menceritakan ttg satu kejadian aneh tapi penuh berkat. Beliau menceritakan terdapat satu pasangan yg akan bertunang. Segala persiapan telah dilakukan untuk majjlis pertunangan tersebut. Namun begitu, pada saat-saat akhir, majlis pertunangan tersebut telah diubah perancangannya oleh kedua-dua ibu bapa pasangan tersebut. Majlis yg sepatutnya majlis pertunangan telah menjadi majlis pernikahan. Saat akad dilafazkan, lelaki yg bakal menjadi seorang suami menggeletar tangannya. Sementara selesai akad tersebut, wanita yg bakal menjadi seorang isteri menitiskan air mata. Seketika, pengantin lelaki juga tidak mampu menahan sebak lalu terjurai jua air matanya. Namun, titisan air mata terus merebak kepada semua hadirin yg ada. Majlis pertunangan yg berubah menjadi majlis pernikahan kini menjadi majlis menitiskan air mata. Betapa berkatnya ikatan yg halal pasangan tersebut. 


     Situasi begini jarang sekali kita dgr. Tapi perkara yg sering kita dgr adalah "wanita akan menangis saat disahkan menjadi seorang isteri". Hampir semua majlis akad nikah kita akan dapat menyaksikan pengantin wanita akan menangis. Namun tidakkah kalian sedar, tangisan tersebut bukan sebarang tangisan. Tangisan yg hanya mampu dititiskan sekali seumur hidup sepanjang hayat. Walaupun ko kawen 4 kali. Tapi tangisan tu takkan sama dgn yg pertama kali. 


Mengapa wanita menangis sewaktu majlis pernikahan?
Mungkin ini jawapannya.  

- Menjadi hak milik yg halal utk lelaki adalah impian setiap wanita. Benarkah? Tak caye cube ko tanya sendiri kawan2 pompuan ko. Mungkin mereka mengakui keinginan tersebut. Secara otomatiknya, bila impian mereka dah tercapai maka perasaan sebak, terharu dan rasa tak percaya tu akan menguasai emosi mereka saat itu. Sebab tu la wanita akan menitiskan air mata. Yg tak ngaku tu mungkin awal2 lg dah berniat xnk melahirkan zuriat Nabi Muhammad atau mungkin ada sebab lain.

- Perasaan sedih kerana terpaksa berpisah dgn ibu bapa. Sejak kecil hingga dewasa, ibu bapa adalah tempat kita mengadu. Namun apabila sah menjadi milik orang, mereka terpaksa mengikut suami meneruskan kehidupan. Terpaksa duduk berasingan dgn ibu bapa. Ini perkara biasa yg dialami. Bg wanita yg masih nk tinggal dgn mak bapak lps kawen tu, sah-sah la anak manje. -__-"

- Sedar dgn tanggungjawab yg bakal dihadapi sebagai seorang isteri dan ibu. Berat tanggungjawab ni bila terkenang ibu sendiri. Kita juga bakal hadapi perkara yg sama. Rasakan la sendiri..

- Tiada sebab. Ade ke pengantin wanita yg menangis tanpa sebab lepas akad nikah? Mungkin ada.

Mungkin ini adalah jawapan yg umum yg hanya difikirkan secara logik oleh otak ak yg tak bape nk betul ni. Sebab ak pn tak tau punca sebenar. Segan nak tanya mak ak. Ape kate ko tanya mak ko lak? 



Sharing is Scary. Agagaga..:D






Lepas nikah pengantin berkarate. Ade tak? -__-"

6 comments:

LittLeMyRsHMaLLoW said...

sedey lah....
pasnie xbole tdo ngn teddy bear....haha~

Chunk Sengal said...

@LittLeMyRsHMaLLoW teddy bear yg betul2 punye kn ade..cari la suami yg comel2 mcm teddy bear..agagaga

Riana Qistina said...

lagi seronok sbb bleh cakap2 dn teddy bear huhuhu

Huda~ said...

sedih giler. mom n baba :( x sampai hati tgok dorg nages jugak.time akak aku kawen mom n baba nanges , aku nangis sampai rase mate nk tercabut. bkn sbb akak aku kawen, sbb tgok mom n baba aku nanges. wuuu :(

Moon Moon~ said...

chunk, jgn r gune tulisan kechik m wrna pudar,, sakit mata wei :P :))

Anonymous said...

menangis takut malam pertama wooo.