Followers

Friday, February 11, 2011

White Flight Phenomena :: Chapter 104



Tahukah anda ttg White Flight?

White Flight adalah merujuk kepada trend masyarakat kulit putih yg akan berpindah ke satu kawasan penempatan baru apabila terdapat golongan bangsa kulit hitam yg mendiami di kawasan perumahan mereka.
Orang kulit putih ni gemar mendiami di kawasan sub-urban daripada membeli rumah di tgh2 kota besar. 
Di downtown biasanya akan dipenuhi dgn orang kulit hitam. 
Bagi orang kulit putih, apabila ada orang kulit hitam yg berpindah ke kawasan perumahan mereka, mereka akn keluar berpindah ke tempat lain secara perlahan2. 
Antara punca mereka tak mahu berjiran dgn orang kulit hitam ni adalah mungkin tabiat orang kulit hitam tu sendiri. 
Tapi ak rasa tak sume orang kulit putih yg racist. 
Ade je yg sempoi tak kesah berjiran dgn orang kulit warna ape pn. 
Ini apa yg sering berlaku di negara2 Eropah dan juga US.
Kt Malaysia, Alhamdulillah tak pernah wujud masalah ni. 
Kita dah lama hidup harmoni dgn pelbagai kaum.
Kwn2 kite pn berbilang kaum.
Harap takkan wujud la masalah ni pada masa akn dtg.

Itu je info nk kongsi arini. 
Mlm ni ak bertolak ke Kedah utk 1 projek pendidikan.
Sape yg ade kt Kubang Pasu tu, pakat mai la no kt SMK Hosba, Jitra. 
Kami dari warga PROSPEK ingin memberi sedikit info dan guideline kpd adek2 SPM dan STPM.
Kami akn cuba bantu adek2 berjaya dlm pelajaran dan masa depan. InsyaAllah. >.<

Sayonara!

9 comments:

Mra Mastura said...

ade ek gtu.. ooo..baru tau.. okeh2..

haha.selamat berProspek..jgn dok usha budak2 skola ye ? =P

-MKI- said...

SMK Musbah ke Hosba bro?

Chunk Sengal said...

@Mra Mastura
besenye bdk2 skola yg usha ktorg..agagaga

Chunk Sengal said...

@-MKI-
ayoo..sori ouh..bkn musbah..smk hosba..>.<

padlie said...

salam kenal..
Thanks untuk ilmu yg dikongsi :)

f4nT4gHiro T4r4b4zz said...

haha,nieh dr shakila kompem bangga ngn ko nuekkk... :P

aLieF si Muncung ManiS said...

aku baru tahu pasal bnda ni...harap2 malaysia tak jadi mcm ni..suaya tagedi 13mei tu tak berulang.nice sharing...

Ifti Larina said...

oh macam tu. nice input baru :)

Chunk Sengal said...

@f4nT4gHiro T4r4b4zz
ngeh3..mmg dr.shakila yg ajar pn mende nih..sharing is scary kn..>.<